Módosítás dátuma: 11.10.27.
Magyarországon a személysérüléses balesetek számát tekintve 1990-től 2000-ig európai mértékkel mérve is jelentős, pozitív irányú változás következett be.
A balesetek száma egy évtized alatt 37 %-kal, ezen belül a halálos áldozatok száma 51 %-kal csökkent annak ellenére, hogy ebben az időszakban 18 %-kal nőtt a nyilvántartásban szereplő hazai gépjárműállomány.
2001-től a kedvező folyamat megfordult, ettől kezdődően hazánk közlekedésbiztonságát összességében kedvezőtlen adatok jellemzik.
2001 és 2006 között a személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma 13,4 %-kal, a halálos áldozatok száma pedig 5,2 %-kal nőtt. Emelkedett az ittasan okozott balesetek száma és aránya is, az előbbi tekintetében a regisztrált 29,7 %-os növekedés aggasztó.
A hazai közlekedéspolitikai célkitűzéseket tartalmazó „Magyar Közlekedéspolitika 2003-2015” c. program 2010-re a halálos áldozatok számának 30 %-os csökkenését irányozza elő, az Európai Unió által kitűzött 50 %-os csökkenést pedig 2015-re célozza meg.
Tekintettel a közlekedésbiztonság helyzetének elmúlt éveket jellemző alakulására, elengedhetetlenné vált a közlekedést szabályozó jogszabályok változtatása.
Ezen változások egyik legjelentősebb eleme azt kívánja elérni, hogy a járművek tulajdonosai, üzembentartói fokozott felelősséget érezzenek azért, hogy a járművüket használók
Az üzembentartóval illetve a használóval szemben az egyes előírások megszegése esetén a szabályszegés súlyosságának arányában 30.000 forint és 300.000 forint közötti bírságot kell kiszabni, az eljáró hatóságnak méltányosságot gyakorolni nincs lehetősége.
A bírságolással kapcsolatos eljárás lefolytatására a Magyar Köztársaság Kormánya a Rendőrséget jelölte ki. Az eljárást lezáró, illetve a bírságot megállapító határozat meghozatalára a hatóságnak 60 nap áll rendelkezésére.
Amennyiben az üzembentartó a járművét másnak használatba adta és ezt a meghatározott, dokumentált módon bizonyítja, a bírságot a használatba vevő személynek kell megfizetnie. Ez azt jelenti, hogy az üzembentartónak nem elegendő a hatóságot arról tájékoztatnia, hogy a járművet más személy (pl. hozzátartozó) vezette, hanem ennek igazolására meghatározott okiratokat, menetlevelet, fuvarlevelet kell a hatóság részére benyújtani.
A jármű más személynek történő használatba adása esetén fokozott körültekintéssel célszerű eljárni, mert amennyiben a használatba vevő személy a kiszabott bírságot nem fizeti meg, továbbá azt tőle nem lehet behajtani, abban az esetben azt az üzembentartónak kell megfizetnie.
A közigazgatási bírságot a 2008. május 01-jét követően elkövetett szabályszegések tekintetében kell kiszabni. Az ezt megelőző időszakban az eljáró hatóság írásbeli tájékoztatást küld azon járművek üzembentartóinak, melyekkel a fenti felsorolásban szereplő szabályszegések bármelyikét elkövették. A tájékoztatás egyebek mellett tartalmazza az adott szabályszegés(ek)hez tartozó bírság összegét is.
Az egyes szabályok megszegése esetén az alábbi bírságokat kell kiszabni:
A megengedett legnagyobb |
|
|
50 km/óra sebességig: |
14. § (1) bekezdés d) pont |
a) 30 000 |
a) 30%-tól 50%-ig |
26. § (1) és (2) bekezdés |
b) 40 000 |
b) 50% felett 60%-ig |
39. § (1) bekezdés |
c) 60 000 |
c) 60% felett 80%-ig |
39/A. § (2) bekezdés |
d) 90 000 |
d) 80% felett 100%-ig |
|
e) 130 000 |
e) 100% felett 150%-ig |
|
f) 300 000 |
f) 150% felett |
|
|
50 km/óra felett 100 km/óra sebességig: |
14. § (1) bekezdés d) pont |
a) 30 000 |
a) 20%-tól 30%-ig |
|
c) 60 000 |
b) 30% felett 50%-ig |
|
d) 90 000 |
c) 50% felett 70%-ig |
|
e) 130 000 |
d) 70% felett 100%-ig |
|
f) 300 000 |
e) 100% felett 150%-ig |
|
|
f) 150% felett |
|
|
100 km/óra sebesség felett: |
14. § (1) bekezdés d) pont |
a) 30 000 |
a) 10% felett 20%-ig |
26. § (1) és (2) bekezdés |
b) 50 000 |
b) 20% felett 40%-ig |
|
c) 80 000 |
c) 40% felett 50%-ig |
|
d) 120 000 |
d) 50% felett 60%-ig |
|
e) 150 000 |
e) 60% felett 80%-ig |
|
f) 200 000 |
f) 80% felett 100%-ig |
|
g) 300 000 |
g) 100% felett |
|
|
A vasúti átjárón való áthaladásra |
A közúti közlekedés szabályairól |
|
A vasúti átjáró előtti megállásra vonatkozó rendelkezések |
39. § (3) bekezdés b), c), e), h) pont |
100 000 |
A vasúti átjáróra történő ráhajtásra vonatkozó rendelkezések |
39. § (5) bekezdés a) és b) pont |
300 000 |
A járműforgalom irányítására |
A közúti közlekedés szabályairól |
|
A fényjelző készülék előtti megállási kötelezettség |
9. § (4) bekezdés c) pont |
50 000 |
A továbbhaladás tilalmát jelző fényjelzés |
9. § (4) bekezdés d) pont |
100 000 |
A járművel történő megállásra és várakozásra |
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet |
|
A megállás tilalmára |
15. § (1) bekezdés a) pont 40. § (5) bekezdés a), c), d), e), f), g), h), i), j), l), m) pont |
30 000 |
A várakozás tilalmára |
41. § (2) bekezdés a), c), d) pont |
30 000 |
Az autópálya leálló sávjának igénybevételére |
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet |
|
Haladás a leálló sávon |
36. § (1) bekezdés és 37. § (2) bekezdés |
150 000 |
Megállás az úttesten és a leálló sávon |
37. § (4) bekezdés |
100 000 |
A behajtási tilalomra, a kötelező haladási irányra |
A közúti közlekedés szabályairól |
|
A behajtás tilalmára |
13. § (1) bekezdés g), g/1, i), i/1) pont 14. § (1) bekezdés n), z) pont |
50 000 |
A kötelező haladási irányra |
13. § (1) bekezdés a), a/1), b), c) pont 14. § (1) bekezdés a), b), c) pont |
50 000 |
A természet védelmére |
A természet védelméről szóló |
Bírság összege Ft-ban |
A gépjárművel engedély nélkül történő közlekedés |
38. § (1) bekezdés j) pont |
a) 150 000 |
Az engedélyezett közlekedési útról való letérés a védett vagy fokozottan védett természeti területen |
38. § (1) bekezdés j) pont |
100 000 |